Halaman

Followers

Selasa, 15 Mac 2011

Cintamu Hanya Milik Ku 3

Bab 3

Suasana di perkarangan rumah itu sungguh riuh dengan suara-suara manusia.Di dalam rumah pulak ramai kaum hawa sedang menyiapkan segala persiapan perkahwinan.Puan Khadijah sedang mengubah hantaran perkahwinan anaknya.Warna yang menjadi pilihan ialah kuning keemasan.Pelamin yang tersergam indah di ruang hadapan rumah tersebut sungguh cantik dengan gabungan kuning keemasan dan warna perak.Tampak mewah!

Sara sedang duduk disisi Iela.Orang-orang yang sebentar tadi berada disekitar mereka sudah beredar menjalankan tugas.Dia senyum,apabila matanya jatuh pada tangan rakannya yang sudah siap berinai.Cantik!

“Cantiknya Iela!”Matanya terus membelek tangan Iela.Hatinya teringin benar untuk berinai seperti rakannya,tapi belum sampai seru.

Iela turut memandang tangannya sekilas,kemudian dia kembali memandang kehadapan.Melihat orang lain sedang sibuk menguruskan majlis perkahwinannya nanti.Raut wajahnya lansung tidak mengambarkan dia gembira.Gembira dengan kehidupan baru yang bakal ditempuhinya.Tidak!Tidak mungkin dia akan gembira.Bagaimana dia hendak gembira jika rasa bersalah sentiasa menghimpit diri.Sudahlah dia terpaksa mengahwini orang yang lansung tidak mencintainya.

Maafkan aku Yani!Maafkan aku!Tanpa dia sedari air jernih jatuh dari tubir matanya.

Sara yang menyedari keadaan rakannya terus mengajak Iela meninggalkan ruang yang luas itu.Mereka memilih tempat yang sedikit tersorok dari orang lain. Dia sendiripun sudah tidak tahu,apa yang harus dilakukan lagi untuk Iela.Puas dia pujuk,dia nasihat,tapi hanya air mata yang menjadi jawapan.Dia mengeleng-gelengkan kepala beberapa kali.

Dia terkejut bila bahunya disentuh lembut oleh seseorang.

“Eh,mak!”Ujarnya yang sudah mengetahui siapa gerangannya.Dia terus menarik Puan Hasnah jauh dari Iela.Dia tidak mahu ibunya menyedari keadaan Iela.

“Isy,kau ni.Sejak bila pulak kau panggil aku mak?”

Sara tersengih.Dia sendiripun sudah lupa panggilan apa yang digunakannya untuk memanggil ibunya.Selalunya dia memanggil ibunya dengan panggilan ‘umi’.Entah bagaimana mulutnya hari ini tersasul memanggil ‘mak’.

“Tersasul la.”Jawabnya serba ringkas.

“Kenapa dengan Iela tu?Umi tengok dari tadi asyik murung aje.”Soal Puan Hasnah.Sejak tadi dia sudah menyedari keadaan Iela yang murung dan sentiasa menangis tak tentu pasal.Hatinya tertanya-tanya.

“Eh,mana ada.Sara tengok biasa aje.”Dia cuba membela rakannya.

“Biasa kau kata,tu hah.Kau tengok tu,dia menangis.”

Sara berpaling memandang Iela.Dia mengeluh lagi.Entah keberapa kali dia mengeluh,semuanya kerana sikap Iela yang taknak berubah.

“Biasala tu Umi.Orang nak kahwin,mestilah sedih.Nak kena tinggalkan keluarga,ikut suami.Macam umi?”Dia tersenyum ringkas.Uminya jugak mempunyai pengalaman dalam menghitung hari untuk disatukan dengan ayahnya.

“Entah-entah dia sedih,sebab kena paksa kahwin?”

“Kesitu pulak umi ni.Untuk pengetahuan umi, kami dah kenal lelaki tu.”

“Diorang bercinta?”

Sara menanggukkan kepalanya mengiakan apa yang sedang difikir uminya.Sedangkan hakikat sebenar bukanlah apa yang difikirkan. Bercinta dengan orang lain,berkahwin dengan orang lain.

Maafkan aku Yani,dan kau maafkanlah Iela.Kerana ia bukan atas kerelannya.

“Woi,kau nak pergi mana hah?Pakai cantik-cantik macam ni.”Soal Azie malam tu.

Dia melihat Haryani mengenakan gaun malam berwarna hitam,dan wajahnya disolek ala kadar.Rambutnya yang panjang disanggul dan disepitkan dengan penyepit rambut corak rama-rama.Kelihatan sungguh ayu.

Haryani tidak terus menjawab soalan itu.Dia harus mempersiapkan dirinya seringkas dan secantik mungkin.Hariz akan tiba mengambilnya bila-bila masa saja.Lama dia membelek dirinya dihadapan cermin.Entah mengapa dia rasa ada sesuatu yang tertinggal.Apabila dilihat balik,semuanya sudah lengkap.

“woi,aku tanya ni.”Azie geram bila soalanya dibiarkan bagai angin lalu.

“Isy,kau ni.Macamlah tak tahu.Aku keluar pakai cantik-cantik ni,takkanlah nak jumpa hantu,mestilah nak jumpa...”

“Hariz!”Jawab Azie,yang sudah boleh meneka perkataan yang bakal keluar dari rakannya.

“Pandaipun.”Puji Haryani.

Dia memicit tengkuknya bagi menghilangkan rasa lenguh.Dia meraba-raba dikawasan tengkuk.Eh,takdak.Mana dia hilang? Barula dia teringat rantai kesayangannya itu belum dipakai.Dia berlari-lari anak masuk ke dalam bilik air,mungkin dia tercicir disitu.Dia menghela nafas lega apabila rantai itu sudah tergantung pada lehernya.

“HH?” Azie yang memerhati bentuk loket rantai yang dipakai rakannya itu tertanya-tanya akan maksud itu.

Haryani senyum mendengarnya.Soalan yang bagus.

“Maknanya,Haryani dan Hariz.Ada faham?”

Dia memegang rantai kesayangannya.Rantai itu adalah hadiah hari jadinya yang ke dua puluh tiga yang diberi oleh Hariz.Sejak itu,dia sentiasa memakai rantai itu,tanda cinta dan sayangnya pada Hariz.

“Okayla Zie,aku pergi dulu.Hariz dah sampai tu.”

“Patut la,nak jumpa buah hati rupanya.Sampai telinga kaupun dah tak dengar apa yang aku cakap.”Azie terasa hati dengan Haryani kerana soalan yang diajukan tadi dijawab,walaupun jawapan itu sudah terjawab dengan kehadiran Hariz.

“Sorry okay?Nanti aku tapau makanan kegemaran kau.”Itu hanyalah caranya untuk memohon maaf pada rakannya.

“Jagan lupa kirim salam sayang aku dekat dia.”

“Mengada!”

Azie tergelak.Dia sengaja mahu menaikkan api cemburu Haryani.Biar semakin mendalam-dalam perasaan cintanya itu pada Hariz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...