Followers

Selasa, 15 Mac 2011

Cintamu Hanya Milik Ku 4

Bab 4

ALUNAN lagu Celine Dion memenuhi segenap ruang itu.Kelihatan sepasang pasangan sedang bergurau-senda disatu sudut ruang itu.Tidak ada satu orangpun yang berada disitu,kecuali mereka.Tangan si gadis sedang disentuh lembut oleh pasangannya.Mata saling bertentangan,mengetarkan perasaan masing-masing.

Hariz meratah segenap wajah comel itu.Wajahnya merona merah bila direnung begitu oleh kekasihnya.

Hariz tergelak,bila melihat wajah malu Haryani.Tiba-tiba telefon bimbitnya menjerit minta diangkat ,mamanya berada ditalian.Dia merengus sebelum menekan punat merah,tandanya tidak mahu menjawab panggilan tersebut.Dia kembali dekat dengan Haryani.Hatinya sentiasa berdebar apabila berdekatan gadis ini.Tangannya sentiasa mengegam jari lembut milik Haryani,tidak mahu melepaskannya.Wajah tenang yang dimilikki gadis ini sentiasa mendamaikan hatinya.Kalau boleh mahu saja dia menjadikan pemilik wajah itu menjadi hak mutlaknya.

Haryani yang menyedari akan renungan Hariz,mula rimas.Dia lemas.Cepat-cepat dia mengalihkan wajahnya ke arah lain.Tapi Hariz lebih bijak,tangannya pantas menyentuh lembut dagunya dan mata kembali bertentangan.

“Iz,please!”Dia merayu,supaya Hariz tidak terus merenungnya.Wajahnya sudah diangkat,terbantut ketawanya.Matanya terarah pada skrin telefon bimbitnya,tertera nama mamanya.Dia mengeluh berat.Ditekannya punat merah sekali lagi,malas melayan mamanya yang pasti akan berleter padanya.

“Kenapa tak angkat?”Soal Haryani.

“Malas la,bukannya pentingpun.Baik Iz bual dengan Yani,lagi bagus.Lagipun,malam ni Iz tempah khas kita berdua aje.”

Haryani senyum lagi.Terasa diri ini terlalu dihargai.Dia bahagia duduk disamping lelaki ini.Lelaki ini terlalu baik baginya.Dalam dunia ini,dia hanya ada rakan-rakannya dan Hariz saja.Ibu dan ayahnya sudah lama pergi tinggalkannya.Tidak tahulah dia,sekiranya orang-orang yang disayanginya pergi meninggalkannya.Sanggupkah dia hadapi semua ini?

Tiba-tiba telefon bimbit kembali berbunyi.Hariz mengeluh untuk keberapa kalinya.

“Iz,baik Iz angkat.Mungkin dia ada hal penting yang dia nak bagi tahu.”Jawab Haryani lembut.Dia tidak kisah sebenarnya sekiranya Hariz ingin menjawab panggilan itu.

“Tapikan...”

“Iz...”Dia tahu Hariz berkeras tidak mahu menjawab panggilan itu.Tapi dipujuk jua lelaki itu.

“Ya la,ya la.”

Lantas punat hijau ditekan.Kedengaran suara mama sedang memarahinya.Sakit telinga,sakit hati mendengarnya.Kalau diikutkan hati mahu saja dia memutuskan talian itu,tetapi bila mengenangkan rasa hormatnya pada mama,ditahannya juga untuk mendengar leteran mamanya.

“Okay,Iz faham.Nanti Iz pergilah. Bukannya jauh sangat Ipoh tu dari KL.”

“Ya...Okay.Bye,assalammualaikum.”Jawabnya lantas talian diputuskan.Dia menarik nafas lega.

“Siapa tu Iz?”

“Mama.”Jawab Hariz ringkas.

“Oh...Datin nak apa?”

“Sayang,kita ke sini bukannya nak cakap pasal siapa-siapa.Saya nak cakap pasal kita.Jadi janganlah awak banyak tanya ya?”Dia rimas,bila soalan itu terpacul dari mulut Haryani.Apa yang dicakap dengan mamanya biarlah menjadi rahsia.Tiada siapa yang harus tahu hal ini,termasuklah kekasih hatinya sendiri.

Haryani senyum,dia mengelengkan kepalanya.Lantas tangannya mengusap pipi Hariz lembut.

“Awak nak cakap apa?”

Hariz senang dengan perbuatan Haryani.rasanya inilah kali pertama dia dapat sentuhan seperti ini dari gadis ini.Dia terus senyum,hingga dia terlupa apa yang hendak dicakapnya.

“Isy,awak ni.Kata nak cakap seseuatu dengan saya.Sekarang diam pulak.”Haryani menarik tangannya dari genggaman Hariz.

Hariz tersentak seketika.dia menepuk dahinya sendiri.Isy,apala aku ni.Nak cakap apapun aku dah lupa.Hah!baru aku ingat.Dia menarik nafas beberapa kali sebelum membuka mulutnya.

“Er...Yani.Boleh tak saya awak tanya satu soalan?”

“Apa?”

“Awak sanggup tak kehilangan saya,sekiranya kita berpisah?”

Haryani terkejut.Betul ke apa yang didengarinya sekarang ini?Dia tidak percaya,bahawa perkataan ‘berpisah’keluar dari mulut Hariz.Dia ada perempuan lain ke?Hatinya tertanya-tanya.Berbalik pada soalan tadi,sanggupkah dia berpisah dari Hariz.Tidak!Dia tidak sanggup.

Tanpa disedarinya air matanya menitis.Hatinya takut sekiranya apa yang dikatakan oleh Hariz akan menjadi kenyataan.Terhinjut-hinjut bahunya menahan tangis,sanggup Hariz cakap seperti itu.

Hariz jelas terkejut dengan riaksi Haryani.Dia tidak sanggup melihat air mata itu jatuh membasahi bumi.Gadis ini terlalu istimewa,tidak boleh mengeluarkan setitispun air mata.Dia cuba memujuk,tapi semakin lebat air mata turun.

“Shh....sayang,saya cuma bertanya saja.Awak janganlah nangis,nanti sayapun nangis.”

Terasa lucu pulak mendengarnya.Lelaki menangis?Ada ke?

“Awak ada perempuan lain?”

Soalan itu,bagaikan menjerut hati Hariz.Perempuan lain?Tidak!Walaupun dia bakal ada seorang perempuan yang akan menjadi sebahaigian dari hidupnya,tapi tiada siapa yang dapat mengantikan tempat Haryani dalam hatinya.

“Takdak sayang.Cuma awak yang ada dalam hati saya ni.Awak janganlah fikir yang bukan-bukan pulak.”

Haryani tersenyum bahagia.Lega hatinya bila Hariz berbicara begitu.Tidaklah dia perlu risau akan dirinya pada Hariz.

“Kalau saya ada orang lain,takkanlah saya nak lamar awak...”

“Lamar?”

Hariz tersenyum.Tangannya mengeluarkan sebuah kotak kecil berbentuk hati berwarna merah.Kotak itu dibuka!Sebentuk cincin bertatah berlian sedang berkilauan didepan matanya.Terpegun seketika melihatnya.Matanya dialihkan memandang Hariz.

“Sudikah awak menjadi permaisuri saya?”

Hampir saja air matanya mengalir lagi,tapi tangan sasa Hariz pantas menyekanya.Hatinya terlalu gembira,susah untuk dia gambarkan.Hanya Allah saja tahu bertapa dia gembira saat ini.Dilamar lelaki yang sangat kita cintai sungguh bermakna bagi sesetengah orang.Tanpa dia sedari,tangannya sudah memeluk tubuh sasa Hariz.

“Terima kasih Iz,terima kasih...”

Hariz menyarungkan cincin tersebut di jari manis gadis itu.Sungguh,dia turut gembira kerana gadis yang cukup dicintainya sudah menjadi tunangnya tanpa rasmi.Hati lelaki mana yang tidak gembira apabila orang ingin dimilikki sudah ingin menjadi milik kita.

Malam itu,terasa sungguh panjang baginya.Malam yang telah melakar seribu kenangan yang cukup manis baginya.Dan tidak mungkin dia lupakan.Ya Allah,aku bersyukur padaMu kerana telah memberikan seorang insan yang baik untukku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...