Followers

Isnin, 12 Januari 2015

Pelangi Cinta 6

Bab 6
AKU menghirup udara segar petang itu sambil melihat keindahan sawah padi di kampungku.Aku masih menanti kehadiran temanku yang masih belum jua datang.Syazi awal-awal lagi sudah memberitahu dia akan ke pekan hari ni dan tidak dapat datang ke pondok usang ini.Nana pula mungkin dalam perjalanan ke sini atau masih membuta di rumah.Eee...geram pula bila mengingatinya.Nana sentiasa terlewat,antara mereka bertiga dia yang selalu awal dating.Ceh,puji diri sendiri.
  Lima miniti menunggu akhirnya Nana datang juga,dia tercungap-cungap bagaikan baru lepas kena kejar anjing.
            “Sorry Ria,aku terlewat.”Ujarnya sambil cuba menyedut udara.Semput nafasnya.
            “Huh,kau memang selalu macam tu.Janji pukul 5.30 petang,nak dekat pukul 6.00 baru kau sampai.”Jawabnya geram tanpa memandang wajah Nana.
  Aku membaling batu ke arah lumpur selut di kawasan sawah.Padinya sudah tiada memandangkan padinya sudah masak dan diambil untuk dijual ke kilang.Ayahku juga mempunyai beberapa petak sawah dikampung ini.Semuanya diuruskan sendiri oleh ayahku walaupun umurnya tidak melayakan dia untuk melakukan kerja-kerja berat lagi.Hasil dari menjual padi itula ayahku guna untuk menampung kehidupan kami sekeluarga.Aku pernah menyuarakan pendapat untuk bekerja di kilang memandangkan kelayakan aku hanya setakat SPM,tetapi ayah tidak mengizinkan dengan alasan aku masih mentah untuk mengharungi cabaran hidup diluar sana.Aku turutkan juga kerana kesiankan kedua orang tuaku yang sudah tua.
            “Oit!Kau dengar tak apa aku cakap?Mengelamun je kerja kau...”Tegur Nana bila melihat reaksi Riana yang tdak bergerak dari tadi.
            “Hmm...apa dia?”
            “Isy,tu la kau ni!Berbuih-buih mulut aku cakap,kau buat dek je?”
  Riana malas menjawab dia lebih suka melayan perasaanya ketika ini.
            “Kau ni ada masalah ke?Kau gaduh dengan tunang kau?”
  Hah!Tu satu hal lagi,boleh tak kalau sehari orang tak sibuk sebut pasal dia.Benci betul la!Sudahla di rumah lelaki itu jadi perhatian,disini juga dia menjadi perhatian sahabatnya.Kenapa?Kenapa?Kenapa?!Kat aku ni tak dak orang nak tertarik ke?
            “Tak de apa la.”Jawab Riana ringkas.Kalau boleh dia tidak mahu menceritakan masalahnya dengan Fazrul kepada Nana,nanti kecoh satu kampung pula.
            “Hai,boleh saya join sekali?”Tiba-tiba suara garau seseorang mencelah.Serentak mereka berdua menoleh kepada hak empunya suara.
  Fazrul tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.Dia merasa janggal bila menjadi perhatian Nana,sahabat tunangnya itu.
            “Fazrul!”Teriak Riana dengan nada terkejut.Butang matanya memandang lelaki itu.
            “Hei,kau buat apa dekat sini?”Tanya Riana pula.Jelas wajahnya menggambarkan dia tidak senang dengan kehadiran lelaki itu disitu.
            “Kau kenal mamat ni Ria?”
            “Apsal pulak tak kenal,ni la tunang kesayang ibu dan ayah aku.”Ujarnya dengan nada meluat.Dia pantas memalingkan tubuhnya ke arah lain.
            “Hai,saya Fazrul.”Fazrul menghulurkan tanganya kepada Nana.
  Nana serba salah,dia sebelum ini mana pernah berjabat tangan dengan lelaki lain.Akhirnya dia anggukan kepala sebagai tanda hormat.
            “Nana.”
  Fazrul termalu sendiri,dia menarik kembali tanganya.Perempuan kampung,memang macam tu.Kolot!
            “Kau buat apa dekat sini?”
            “Saja.”Jawab Fazrul sepatah.
            “Macam mana kau tahu tempat ni?”Tanya Riana lagi.
            “Ayah yang tunjukan.”Jawab Fazrul tenang.
  Ayah!Kenapa buat Ana macam ni?Isy...ayah ni memang saja la,saja nak rapat-rapatkan aku dengan mamat hipokrit ni.Huh,benci!
            “Err...Ria,aku balik dululah.Dah lambat ni,nanti mak aku marah.”Ujar Nana sekadar alasan.Kalau boleh dia tidak mahu menganggu pasangan ini.
            “Eh,kau kan baru sampai.Awalnya balik.”Riana cuba menghalang perjalanan Nana,tapi lenganya pantas ditarik Fazrul.
            “Wei!Apa kau buat ni hah?Lepas lah.”Marahnya sambil cuba merentap tanganya kembali.Tetapi cengkaman Fazrul lebih kuat hingga meninggalkan bekas.
            “Aku ada hal nak cakap dengan kau.”Tutur Fazrul seraya melepaskan Riana.Nana sudah jauh meninggalkan mereka.
            “Hal apa?”Tanya Riana lambat.Dia melihat wajah Fazrul serius saja,mungkin hal yang ingin dikatakan penting.
            “Esok ikut aku balik KL.”
            “Hah?!Apa kau merepek ni?”Wajahnya jelas terkejut dengan permintaan Fazrul.Mana mungkin dia mengikuti lelaki itu.
            “Aku tak dak masa la nak main-main dengan kau.Aku serius,esok balik dengan aku pergi KL.”
            “Huh.”Riana merengus geram.Ada-ada aja mamat ni.Dia memalingkan tubuhnya sambil berpeluk tubuh.
            “Tak nak!Nak buat apa pergi sana?Bukanya ada apa pun,lagipun kau tak dak hak nak arah-arah aku sesuka hati!”
            “Siapa kata aku tak dak hak?Aku tunang kau,so kau memang kena ikut cakap aku!Tak penting apa yang ada dekat sana,mama yang suruh kau pergi.”
  Riana tergelak besar,ikutkan hati mahu saja dia berguling-guling di situ juga mentertawakan Fazrul.Entah apa yang melucukan dia pun tak tahu.
            “Eh,kau ni dah kenapa?Sewel ke?”Sergah Fazrul bengang.Merah padam wajahnya ketika itu.
            “Tolong sikit ek,kau tu tunang je.TUNANG!Bukan suami aku lagi.Hak tunang tak sama dengan suami.Tolong mengaji agama lagi ya,sebelum cakap.”
  Merah padam wajah Fazrul ketika itu.Belum pernah sesiapa berani mengurnya begitu.Terasa kelakianya dicabar,maruahnya bagai berada di bawah tapak kaki gadis itu saja.Sabarnya sudah hilang.Lantas lengan Riana direntap kasar.
            “Auwww…”Dia mengaduh sakit.
            “Kau ni apsal!Tak puas hati apa?”Ucapnya kasar sambil cuba melepaskan tanganya dari genggaman Fazrul.
            “Memang aku tak puas hati dengan kau!Sekarang ni aku tak kira,esok kau kena ikut aku juga.Tak kira la aku ni suami kau ke tak,kau kena ikut aku juga!”Tengkin Fazrul dekat dengan wajah Riana.
  Sememangnya Riana tidak dapat menerima dengan kelakuan Fazrul,bencinya semakin meluap-luap pada lelaki itu.Meronta-ronta dia minta dilepaskan.
            “Aku takkan ikut kau,takkan!Aku benci,aku benci kau!Aku takkan kahwin dengan kau!”Jeritnya sekuat hati.
  Fazrul tersenyum sinis.Orang seperti Riana tak harus dibiarkan hidup dengan aman,dia akan ajar Riana sehingga perempuan itu tunduk padanya.
            “Aku akan pastikan kau hidup semati dengan aku.”Bisik Fazrul dekat dengan telinga Riana.Selepas itu barula dia melepaskan gadis itu.
            “Aku tak nak!Sampai mati pun aku akan benci kau!Aku bagi tahu ayah.”Ujarnya sambil berlalu pergi.
            “Tak payah susah-susah,aku dah bagi tahu pun.Ayah dah setuju kau ikut aku pergi KL.”Ujarnya sambil ketawa.Seronok dapat mengenakan gadis mentah seperti Riana.
  Huh,belum ada apa-apa dah panggil ayah.Jangan berangan la!
  Riana jalan menonong menuju ke rumahnya.Benci dia mendengar ketawa berdekah-dekah Fazrul yang dah macam orang gila.Tapi hatinya tidak tenang,terngiang-ngiang ungkapan Fazrul sebentar tadi.Tak terlintas langsung dia akan hidup semati dengan Fazrul.Adakah dia cuma bergurau atau dia akan kota kan kata-katanya sebentar tadi?Berat kepala otaknya memikirkan hal ini.Lebih baik dia biarkan saja dan menganggap kata-kata itu ibarat mimpi ngeri yang hanya mahu permainkan dia.

SEPERTI yang dijangkakan Encik Abdullah dan Puan Kamariah pasti akan memihak kepada Fazrul.Puas dipujuk,dirayu dan ditadah telinganya menerima leteran agar ibu dan ayahnya tidak bersetuju supaya dia mengikut tunangnya pulang ke Kuala Lumpur.Tapi nampaknya semua usahanya sia-sia saja.Disebabkan itu jugala dia melancarkan perang dingin antara Fazrul,ibu dan ayah.Makan malam pun dah tak sudi semeja,semuanya dilakukan dalam bilik.Tak kisahla ayahnya mahu marahkanya ataupun tidak yang pasti dia tak nak bertemu muka dengan Fazrul!
            “Maafkan Ana ya,nak?Dia tu memang macam tu,tak pernah nak matang-matang.”
  Fazrul tersengih.
            “Tak apa la pak cik,mungkin dia tak dapat nak terima lagi.Lama-lama nanti okay la tu.”
            “Hmmm,pak cik harap macam tu la.”
  Tiba-tiba Puan Kamariah muncul bersama dua cawan air ditangan.Satu diserahkan kepada Fazrul manakala satu lagi diserahkan kepada suaminya.
            “Ana duk buat apa dalam bilik tu?”Tanya Encik Abdullah sambil memandang wajah isterinya.
            “Dia dah tidur pun.Risau saya kalau-kalau dia kena gastric,bang.Malam ni makan roti je,nasi langsung tak nak makan.”
            “Hmm…protes la tu.Biarkan je,nanti kalau lapar tahula dia nak cari mana makanan.”
            “Ye la bang oii…nanti kalau jadi apa-apa pun bukan abang yang susahpun,saya juga.”Puan Kamariah menjawab tanpa memandang wajah suaminya.Kadang-kadang geram juga dengan sikap suaminya yang tidak ambil berat tentang Riana.
            “Eh,awak ni?Tak habis-habis nak berleter,lebih baik saya naik atas dari dengar syarahan awak.”Ujar Encik Abdullah sambil mengangkat minuman yang belum terusik masuk ke dalam kamar tidurnya.
  Puan Kamariah mendengus geram,itulah perangai suaminya yang paling dia tidak gemari.Nak buat macam mana,dah jodohnya terima aja la.Lagipun sudah lama mereka bersama dia terima baik buruk suaminya seadanya.Dia redha dengan jodohnya,lagipun dirinya pun bukanlah seorang yang sempurna.
            “Tak pe la Fazrul,mak cik naik dulu.Lagipun dah lewat malam.”Ucap Puan Kamariah sebelum melangkah.
            “…haa satu lagi,nanti Fazrul sebelum tidur tolong tutupkan lampu,ya?”
            “Okay mak cik,selamat malam.”

  Fazrul kembali menonto televisyen.Tepat pukul 12.00 malam barulah dia melangkah masuk ke dalam bilik.Selepas mengemas barang-barangnya baru lah dia dapat melelapkan mata.

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...