Halaman

Followers

Isnin, 16 April 2012

Jangan Pernah Sakiti Aku 8


NOTE: Re-edit Version



BAB 8

IKRAM bergerak menuju ke tempat letak kereta sebuah hotel terkemuka di Ipoh. Dia memasukkan beg bajunya dan beberapa beg door gift yang diterimanya kemarin. Kemudian dia kembali menuju ke ruang legar hotel di mana Hariz sedang menunggu. Kemarin dia menjadi pengapit Hariz untuk majlis perkahwinan baiknya ini. Hari ini pula dia akan bertolak pulang ke Kuala Lumpur memandangkan lusa dia akan bekerja semula.
            Thanks bro, temankan aku breakfast pagi ni. Susahkan kau je.” Ujar Ikmal sambil bersalaman dengan Hariz.
            “Takdak hal lah, lagipun bukannya jauh sangat hotel dengan rumah mentua aku pun.”
            Hariz tidak kisah. Ikram juga sudah berbesar hati menjadi pengapitnya kemarin.
            “Haih, rumah mentua kau? Haih, dalam tak suka pun boleh juga ya kau ni.” Usiknya sambil terkekek ketawa.
            “Eh, sudah la. Habis tu takkan aku nak cakap rumah aku pula? Kau pun satu la.”
            “Tu lagi bagus bro! Baru terdengar akrab sikit. Rumah family wife kau kan?”
            Hariz hanya menggelengkan kepala, malas melayan kerenah si Ikram ni. Hobinya memang suka mengusik orang.
            “Dah la, aku malas nak layan kau.” Ujar Hariz akhirnya.
            “Eh, apa salahnya. Dia isteri kau. Rumah tu pun kira macam rumah family kau juga la. Orang cakap, lepas kahwin ni semua benda suami isteri kongsi tau!”
            Hariz menggeleng, tak semuanya dia boleh berkongsi bersama Ila. Biarpun mereka sudah menjadi suami isteri, dia masih terasa kekok dan asing.
            “Dah! Takdak maknanya aku dan dia.”
            So, kiranya malam tadi takdak apa-apa la yang berlaku.” Tanya Ikram dengan senyuman nakalnya. Dia ni ada saja nak malukan Hariz. Hal tepi kain orang lain pun nak tahu.
            “Eh, kau ni. Aku sikukan juga baru tau. Sibuk je la.”
            Ikram hanya ketawa melihat tingkah Hariz.
            “Habis tu kau taknak beritahu Yani ke fasal ni?” Tanya Ikram meminta kepastian. Dia juga sudah lama mengetahui hubungan cinta mereka.
            Hariz geleng. Hal pernikahannya bersama Ila merunsingkan, hal Haryani membebankan hati. Tak mungkin dia memberitahu kekasihnya sekarang.
            “Kau tak kesiankan Ila ke? Yani pun. Kalau dia dapat tahu macam mana? Mesti dia ingat kau ni saja nak tipu dia.” Ikram meluahkan kebimbangannya, risau Hariz akan melukakan hati kedua-dua perempuan itu. Dia kenal Haryani, orangnya mungkin nampak tabah di luar tapi hakikatnya tiada siapa yang tahu.
            “Kalau pasal tu kau tak payah risau, Ila pun dah tahu. Pasal Yani biarlah nanti aku yang uruskan.” Jawab Hariz tenang, dia sudah lama memikirkan hal ini, rancangannya untuk menikahi Haryani juga sudah diatur. Dia hanya akan memberitahu Haryani selepas mereka menikah nanti. Jika Haryani membantah sekalipun ketika itu tiada apa yang boleh dilakukan lagi.
            “Habis tu kau tak takut ke kalau Yani tahu? Nanti dia minta putus macam mana?”
            Hariz merenung Ikram tajam.
            “Kalau dia tahu maknanya mulut tempayan kaulah yang bagi tahu.” Jawab Hariz selamba tapi membawa maksud yang mendalam. Hariz dan Ikram sudah berjanji untuk merahsiakan hal ini daripada sesiapapun termasuklah sahabat baik mereka sendiri iaitu Akmal dan Firdaus. Rahsia ini  cuma Ikram saja yang tahu.
            “Eh, aku pulak. Tahu la aku jaga rahsia kau. Tapi kau pun satu, jangan lama-lama sangat rahsiakan hal ni dari Yani. Aku takut benda lain yang jadi.” Pesan Ikram. Sebagai sahabat baik Hariz, dia juga risaukan kehidupan teman baiknya itu. Selepas itu dia meminta diri untuk pulang.

LEWAT pagi itu barulah Haryani terjaga dari tidurnya. Matanya silau dek sinaran mentari yang menyerbu masuk melalui celah-celah langsir. Dia memegang kepalanya yang berdenyut-denyut sakit. Dia ingin bangun, tapi terasa berat. Dia terbaring semula sebelum menggagahkan dirinya juga untuk bangun. Beberapa hari berlalu dengan pantas, tapi keadaan kesihatannya pula semakin memburuk. Sepatutnya ketika ini dia berada di pejabat dan bekerja, tapi disebabkan deman yang tidak kebah memaksanya untuk terus berehat di rumah
Jam sudah menunjukkan hampir pukul 10.00 pagi. Lewatnya dia bangun. Pasti Azie dah ke pejabat. Dia mengeluh berat. Haryani melengu sambil menongkat dagu, kepalanya betul-betul terasa berat dan keadaan disekelilingnya terlihat berpusing-pusing, lantas matanya kembali terpejam.
“Eh, awalnya kau bangun? Aku baru ingat nak kejutkan kau lepas siap masak.” Ujar Azie yang tiba-tiba muncul di muka pintu.
“Kau tak pergi office ke?” Tanya Haryani hairan.
            “Tak. Aku risaukan kau, dah berapa hari demam kau tak kebah-kebah? Aku suruh pergi klinik tak nak, degil!” Bebel Azie bersama sudip di tangannya, pasti dia di dapur memasak tadi. Dah nampak gaya macam mak-mak.
            Haryani hanya tersenyum lucu.
            “Kau tidurlah sikit lagi, kejap lagi aku kejutkan kau.”
            “Takpalah, aku pun nak call office. Dah lama sangat aku MC. Nanti apa pula bos aku kata.”
            “Takpa, aku dah inform diorang. Lagipun kau kan tak sihat.”
            Thanks Zie, kalau takda kau tak tahulah macam mana aku sekarang ni.” Ucap Haryani ikhlas. Tersentuh hatinya dengan kesungguhan Azie. Zaman sekarang ni bukan senang nak jumpa kawan yang betul-betul ikhlas dengan kita, dan yang sanggup susah senang bersama.
            “Apa pula cakap macam tu? Kita ni dah macam adik-beradik tau! Okay, apa kata kau mandi dulu, makan, lepas tu kita pergi klinik?”
            “Okay bos!” Balas Haryani bersama senyuman lucunya. Selepas itu dia terus bangun dan masuk ke dalam bilik mandi untuk membersihkan dirinya. Lama dia berada di dalam menyegarkan dirinya yang sudah beberapa hari tidak terurus ni.
Sambil menunggu Haryani, Azie menghidangkan makanan di atas meja. Tapi tiba-tiba telefon bimbitnya menjerit minta diangkat. Azie berlari-lari anak ingin mendapatkannya di ruang tamu. Keningnya berkerut saat terpandangkan nombor yang tidak dikenalinya tertera di skrin.
Ish, siapa pulak ni?” Bisik Azie perlahan. Dia tidak gemar menjawab panggilan dari orang yang tidak dikenalinya.
Kerana menyangka itu adalah panggilan ‘hantu’, Azie biarkan saja telefonnya menyanyi di atas meja. Panggilan pertama diabaikan. Kali kedua, masih juga dibiarkan. Dia malas nak melayan, mana tahu entah-entah mat bangla mana yang sesat, buat kering air liurnya saja melayan. Tapi masuk kali ketiga dia dah tak boleh sabar, lantas dia menjawab panggilan tersebut.
“Hah, Azie! Awak tak datang kerja ke hari ni?” Azie terkejut bila suara itu menyergahnya. Hampir saja telefon di tangannya terjatuh. Dia merengus geram. Takdak salam, takdak hai dan helo terus saja nak sergah orang. Takdak adab langsung!
‘Siapa pulak mamat ni? Aku baru je nak serbu dia, dia dah serbu aku dulu?! Tapi, macam mana dia tahu nama aku?’
“Ni siapa?” Tanya Azie sesopan yang mungkin.
“Eh, boleh tanya pula?! Saya nak tahu kenapa awak tak datang kerja hari ni?” Ujar suara lelaki di sana dan tegas.
‘Hai, ni dah melampau. Dia ingat dia tu siapa, nak soal-soal aku? Suka hati akulah kalau aku tak nak pergi kerja pun.’
“Encik, sebenarnya encik ni siapa? Saya kenal ke? Kalau saya taknak pergi kerja pun, bukannya urusan encik. Faham!” Balasnya berang. Suaranya ditahan-tahan dari terus meninggi.
“Hari ni hari Selasa, hari bekerja! Takkan tak datang kerja?” Soal orang di sana tidak puas hati.
Ish, sudah la encik. Kalau encik nak bersyarah ke nak berceramah dekat saya, lain hari, lain masa! Lagipun, saya tengah sibuk ni. Okay, bye.” Azie terus memutuskan talian. Kemudian dia matikan telefon bimbitnya.
“Orang gila agaknya!” Marahnya lagi. Tapi entahlah, benaknya mengatakan seolah-olah dia mengenal pemilik suara tadi. Lantaklah.
Tanpa membuang masa lagi, kembali ke dapur menyudahkan kerja tergendala tadi. Buat apa dia fikirkan orang itu? Buang masa saja. Azie langsung tidak terfikir siapa yang menghubunginya sebentar tadi. Urusan cutinya sudah diberitahu kepada ketuanya Encik Hasni, jadi tiada apa yang perlu dibimbangkan. Lagi pun dia tidak kenal siapa yang menghubunginya, jadi dia tidak perlu menjawab soalan yang diajukan.

SARA menjinjit beg pakaiannya lalu di masukkan ke dalam bonet kereta. Selesai menyimpan semua barang dia menuju ke arah Ila di sebelah keretanya. Dia mengukir senyuman manis, tapi tidak mendapat balasan dari rakannya. Dia mengelengkan kepalanya beberapa kali.
            “Hei, sudah-sudah la marah tu. Ingat lawa ke?” Usik Sara sambil menarik hidung mancug Ila.
            “Ala, lagi pun pun sekejap je nanti kau balik juga KL.” Ujar Sara lagi sekali gus cuba memujuk rakan baiknya.
            Rasanya dah lama dia di kampung. Hari ini dia harus segera pulang ke ibu kota memandangkan tiada siapa yang uruskan perniagaan mereka di sana. Sara dan Ila merupakan rakan kongsi untuk sebuah perniagaan pakaian muslimah. Mereka memulakannya sebaik saja habis belajar. Butik mereka yang diberi nama ‘Butik Bonda’ terletak di tengah ibu kota, walaupun sudah memilikki beberapa orang pekerja, Sara tidak mengharapkan mereka. Dia masih perlu memantau aktiviti perniagaannya.
            “Kau tahu tak, kalau kau asyik muncung je macam ni, baik aku buat penyangkuk baju dekat rumah. Jimat sikit.” Gurau Sara sambil cuba mengembalikan mood ceria Ila. Dia tidak suka bila Ila asyik bermuram.
            Akhirnya meletus jugak ketawa Ila, dia tidak lagi mematungkan diri. Dia tersenyum sumbing memandang Sara. Dipeluk erat tubuh Sara. Dia berharap Sara akan tetap berada di sampignya selamanya. Diwaktu yang sulit ini, dia cuma mahukan seseorang sebagai tempat untuk mengadu segala kesulitannya dan kesedihannya.
            “Kau balik la sekali dengan aku, cuti sampai hujung minggu ni je.”
            “Tak boleh la, lagi pun dah lama sangat aku kat sini. Nanti butik sapa yang nak tengok? Nak harapkan pekerja memang taklah. Hah, lagi satu kalau Azie dan Yani tanya aku nak jawab apa?” Sara memberi alasan. Kalau ikutkan hatinya dia taknak rahsiakan pernikahan Ila dan Hariz dari Haryani. Tapi setelah dipujuk Ila akhirnya setuju untuk merahsiakannya.
            Ila mengiakan apa yang diujar oleh Sara. Betul juga, kalau mereka berlama-lama di kampung pasti Haryani dan Azie tertanya-tanya. Takunya nanti tak terjawab pula bila disoal mereka nanti.
            “Okaylah, jaga diri tau. Pandu kereta tu jangan laju-laju sangat.” Pesannya.
            “Okay. Don’t worry. Kau pun sama, jaga diri tu elok-elok. Kalau ada apa-apa call je aku.”
            Sara melangkah masuk ke dalam kereta Honda Civic miliknya. Belum sempat pintu kereta tertutup rapat, sempat jugak dia berpesan kepada Ila.
            “Jangan lupa kirim salam aku dekat keluarga kau tau.”
            “Ya, kau pun kirim salam aku dekat Azie dan Yani.”
            Sara mengangguk kepalanya. Perlahan-lahan keretanya bergerak meninggalkan kampung halaman rumah.

DIA tiada mood untuk memulakan kerjanya pagi ini. Lama dia merenung telefon bimbitnya, rasa hampa dan geram bertandang tanpa dipinta. Arian baru saja menghubungi seseorang. Pada mulanya pangilannya tidak dilayan, tapi bila sudah berjawab dia pula dimarahi. Kecewa! Lain yang diharap, lain yang jadi. Kertas kosong di atas meja diconteng tanpa makna, menggambarkan perasaannya hari itu.
            Tuk!Tuk!Tuk! Pintu diketuk. Dia tersentak dari lamunannya. Cepat-cepat dia memperkemaskan dirinya.
            “Masuk!.” Ujarnya tegas memberi arahan.
            Pintu bilik terbuka. Muncul wajah seorang gadis yang cukup menawan. Bibirnya mengukir senyuman. Matanya galak memerhati lengok gadis tersebut. Gadis itu menghadiahkan sebuah senyuman manis kepadanya. Terasa semangat kerjanya kembali datang.
            “Encik Arian. Saya cuma nak ingatkan, pukul 1.00 petang nanti encik ada temu janji dengan Datuk Jay.” Ujar setiausahanya lancar.
            Emylia menguak rambutnya yang terjuntai di dahi. Nampak sungguh menggoda. Mata nakal Arian galak merenung wajah Emylia. Dia menilik tubuh gadis itu dari atas hingga ke bawah. Hmm, menarik!
            “Okay.” Jawabnya sepatah. Wajahnya yang sebentar tadi muram kini berubah ceria. Bibirnya mengukir senyuman yang cukup menggoda dan mencairkan hati setiap wanita yang melihatnya.
            Emylia terpana seketika. Kemudian dia meminta izin kembali ke tempatnya. Tapi langkahnya terhenti bila Arian membuka mulut.
            “Oh ya Emylia. Lain kali don’t call me encik Arian, just call me Arian.
            Emylia hanya anggukkan kepalanya. Dia tidak mahu berlama di situ. Boleh cair hatinya nanti bila asyik terpandangkan Arian yang hensem ni. Dia sudah masak dengan perangai dan sikap bosnya yang kaki perempuan. Rasanya satu Kuala Lumpur kenal siapa Arian. Sebab itulah dia tidak mahu terperangkap dalam perangkap cinta lelaki miang itu. Pantang nampak perempuan dahi licin, semuanya nak sapu.
            ‘Huh, dasar buaya!’ Cemuh Emylia dalam hati.

DIA memuntahkan segala isi perutnya. Habis makanan yang dimakannya keluar, lama dia berada di dalam bilik mandi. Hampir sepuluh minit selepas itu barulah dia keluar. Azie yang melihatnya tidak sedap hati. Dari awal lagi dia mahu mengajak Haryani ke klinik, tapi sahabatnya ini degil! Malas katanya, dia lebih selesa berehat di rumah saja. Wajah Haryani jelas pucat dan tidak bermaya, tubuhnya sedikit kurus dari biasa. Kakinya terasa lemah dan menggeletar tidak dapat menampung beban tubuhnya. Azie segera membantu Haryani hingga ke katil.
            “Zie, nanti kejutkan aku solat ek. Aku nak tidur, tak larat.” Ujar Haryani sambil berbaring.
            “Okay, tapi kau betul ke tak nak pergi klinik? Aku tengok teruk sangat demam kau ni.”
            Haryani menggeleng.
            “Nanti lepas telan panadol okaylah.” Haryani menunjukkan sepapan panadol dan segelas air di atas meja.
            “Hmm... Takpa la kalau macam tu. Tapi sebelum tidur kau makan dulu panadol ni.”
            Azie segera mengambil panadol dan air kosong lalu diserahkan kepada Haryani. Selepas menelan dua biji panadol Haryani kembali baring.
            “Kalau kau ada apa-apa kau panggil je aku, aku tak pergi mana-mana pun hari ni.”Pesan Azie sebelum meninggalkan bilik tidurnya.
            Haryani tidak menjawab, lantas matanya ditutup rapat. Dia ingin berehat secukupnya dan kembali sihat seperti sedia kala. Dia ingin lupakan segala kesakitan dalam hati dan dirinya. Perlahan-lahan dia mulai terlelap.


1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...