Khamis, 8 Mac 2012

Perangkap Cinta 22

Bab 22
“WHAT?!”Suara Rina lantang mencecah gegendang telinga Farish Iskandar.Dia bangun sambil menjegilkan matanya pada lelaki itu.Tidak dihiraukan mata-mata yang sedang memerhatikan mereka,yang dia fikirkan sekarang adalah rasa marah dan kecewanya.
            “Apa yang you cakap ni Rish?I tak percaya,I tak percaya!Jangan sebut semua ni adalah benar!”Suaranya masih meninggi.Mundar-mandir dia dihadapan Farish Iskandar.Cerita yang dia dengarkan sebentar tadi betul-betul membuatnya terkejut.Dalam masa yang sama perasaan marah dan benci membuak-buak di dalam dadanya.
            “Tenang Rina...you duduk dulu.Kita bincang baik-baik okay?Malu orang tengok ni.”Farish Iskandar cuba menyabarkan hati gadis yang kini berada dihadapnya.Dia sudah agak,pasti perkara ini akan terjadi.Dia sudah mengambl keputusan nekad ingin memberitahu perkara sebenar dan ingin memutuskan hubunganya dengan Rina.Dia tahu,pasti gadis itu akan kecewa dan sedih.Tapi dia lakukan semua ini demi Dania dan rumahtangganya.Sebenarnya dia sendiri tidak sedar sejak bila cintanya sudah beralih-arah pada Dania.Sedangkan sebelum ini dia bencikan gadis itu dan sangat mencintai Rina.
            “You suruh I tenang?Macam mana I nak tenang kalau I tahu yang kekasih I dah kahwin?How dare you,Rish?!Sanggup buat I macam ni.Sia-sia saja I bercinta dengan you selama ni.Bercinta dengan orang lain,tapi kahwin dengan pompuan lain!You ingat I ni apa,patung,tunggul?Yang senang-senang je you boleh tipu!”
  Terketar-ketar tubuhnya ketika itu.Rasa marah memuncak dan cuma bilang waktu saja ingin meletus.Matanya sudah merah dan berair,tapi ditahanya supaya tidak tumpah.Dia malu jika dikatakan menumpahkan air mata semata-mata seorang lelaki.Sedangkan banyak lagi lelaki diluar sana yang masih ingin mencintainya.Tetapi cintanya pada Farish Iskandar terlalu mendalam,sukar baginya untuk melupakan lelaki itu.
            “Rina,I minta maaf,okay.I tak tahu nak cakap macam mana lagi.Apa yang I nak jelaskan semuanya dah you dengar.Mungkin jodoh kita tiada.Cinta I cuma untuk isteri I yang sah sekarang!”Tegasnya.Cintanya cuma untuk Dania,bukan Rina.
  Rina terduduk lemah disitu.Air mata deras turun membasahi pipinya.Terketar-ketar bibirnya ingin mengatakan sesuatu.
            “Senangnya you cakap?...Tapi,I doakan kebahagian you bersama dia.Walaupun orang tu I tak kenal,tapi I yakin pasti dia wanita yang terbaik pernah you jumpa.”
  Farish Iskandar menghela nafas lega.Ungkapan Rina seolah-olah sudah merelakan perpisahan ini.
            “Thanks Rina.I pun akan doakan kebahagian you.I harap you dapat pengganti yang lebih baik daripada I.”
  Rina tidak dapat menahan perasaanya ketika itu.Lantas dia berlari pergi meninggalkan tempat pertemuan terakhir mereka.Memang tidak dinafikan,perasaanya hancur dan kecewa sangat ketika itu.Percayanya pada lelaki telah hilang.Baginya semua lelaki adalah sama saja,penipu!Pembelit!
  Aku benci!Kenapa semua ni terjadi pada aku?Salah aku ke kerana menolak permintaanya dulu?Tak,tak!Bukan salah aku!Lelaki yang setia pasti dapat bersabar menunggu kekasihnya.
  Rina beristifar beberapa kali bagi menenangkan gelodak perasaanya.Sebagai seorang muslimah dia harus banyak bersabar dan cuba menerima hakikat ini walaupun perit untuk ditelan.Dia sedar,dia merayu beribu kalipun Farish Iskandar tidak akan menjadi miliknya lagi.Dia redha andai jodohnya bersama lelaki itu tiada.Pasti ada lagi lelaki yang masih setia menunggunya.

DANIA mengusap lembut wajah suaminya.Farish Iskandar sengaja meletakkan kepalanya diribaan isterinya.Mahu bermanjala katakan...Dia merenung lembut wajah Dania sambil bermain hujung rambut gadis itu.Mereka leka seketika saling berkhayal ke alam mahligai cinta mereka.Tapi tersedar kembali apabila tiba-tiba Dania mencuit hidung mancung suaminya.
            “Kenapa tengok saya macam tu?”Soalnya lembut.
            “Saja...kenapa,tak boleh kea bang nak tengok wajah isteri abang ni?”
            “Hahaha...bukan tak bolehla cik abang oi!Malu la saya.”Dia ketawa manja.Rasa bahagia menyelinap ke seluruh urat sarafnya.Rasa berdenyut-denyut dan bergetar hebat.
            “Awak,kalau gelak cute sangat!”Farish Iskandar mencubit pipi isterinya geram.Hingga kemerah-merahan bekas cubitan itu.
            “Apa ni,sakitla!Ni yang saya benci ni.”Dania pura-pura marah.Dia menolak kepala suaminya lantas menjauhkan diri dari lelaki itu.
  Hai,merajuk pulak sayang ni.Bisik hati Farish Iskandar.Dia bangun lantas mendekatkan tubuhnya dengan Dania.Dipeluk erat tubuh isterinya dan dicium wajah itu.
            “Abang minta maaf sayang,abang janji tak buat lagi,okay?”
            “Ye la tu.”Jawabnya acuh tak acuh.
            “Dah la sayang,jangan merajuk lagi.Ni,abang ada hal nak bagi tau sayang ni.”
  Dania tersenyum.Dia meletakkan kepalanya diatas dada bidang Farish Iskandar.
            “Apa dia abang?”
            “Hujung minggu ni pindah rumah sana ye?”
            “Rumah mana pulak ni?”Tanya Dania hairan.Ke mana pula harus dia pergi?
            “Rumah abang la...sayang lupa ke?”
  Tiba-tiba Dania ketawa lucu.Dia memandang wajah suaminya.
            “Hai,kekasih tak marah ke saya pindah sana?”Dania saja mengenakan suaminya.Teringat dia bila terpaksa pindah dari banglo mewah itu kerana seorang gadis.Tiba-tiba hatinya jadi sayu.Apakah suaminya masih berhubungan dengan gadis itu?
            “Ala,apa salahnya,tinggal sebumbung dengan dia.Lagi senang!”
            “Abang!”Dia menjerit marah.Ditumbuk-tumbuk tumbuh suaminya.
            “Hahaha...hah,tadi gelakan abang kan?Sekarang giliran abang pulak gelakan sayang.”
  Dania muncung.Merajuk dengan sikap suaminya.Rasa nak pergi aja dari situ.Menyakitkan hati!
            “Okay,okay...abang minta maaf ye,sayang janganla merajuk.Sebenarnya abang dah takdak hubungan pun dengan dia,sebab tu abang nak ajak sayang tinggal dekat sana balik.”Farish Iskandar memeluk bahu isterinya erat.Melihat bibir mungil Dania terasa ingin menciumnya pula.Dia bersabar.
            “Hmm...”
  Dania bangun dan ingin menuju ke bilik tidur,tetapi dihalang oleh suaminya.
            “Nak ke mana pulak tu?”
            “Hai...kata nak ajak pindah,ni nak pergi kemas barang la.Abang nak tolong ke?”
            “Boleh sangat la tu!”Farish Iskandar melompat turun dari sofa.Dia menarik tangan isterinya lembut.Sebenarnya dia ada agenda yang lebih menarik malam ni.Shh...

FARHAN geram bila diberi tahu perkara sebenar oleh temanya.Dia berpura-pura baik menerima kenyataan itu,tetapi hatinya membara dengan perasaan marah dan cemburu.Tambahan pula melihat senyuman bahagia Farish Iskandar.Dia berdendam pada temanya sendiri.Dalam diam dia sudah merencanakan rancangan jahatnya.Dia ingin menghancurkan hubungan baik Farish Iskandar dengan Dania.Dia ingin memiliki gadis itu seperti awalnya.
  Arghh...damn you!Jeritnya dalam hati.

“ABANG,nanti boleh tak kita buat sikit kenduri jemput kawan kita datang.Ye la sempena nak bagi tahu berita perkahwinan kita ni.”Ujar Dania petang itu ketika mereka sedang santai diluar rumah.
            “Nak buat apa?”Soal Farish Iskandar acuh-tak acuh.
            “Ni!Nanti kalau ada lelaki yang jumpa saya,gaduhla awak nak marah,nak cemburu,nak itu,nak ini!Saya nak buat ni pun bukan suka-suka,tapi nak bagi tahu diorangla.Nanti kang,tak pasal-pasal kena gossip pulak!”Panjang lebar syarahanya.Geram pula bila melihat sikap suaminya itu.Macam la tak tahu pasal Razman.Nanti bila lelaki tu balik dari kurus,jumpa Dania barula dia kalut!
            “Hmm...suka hati sayangla nak buat apa pun.Abang tak kisah,ikut je.”
            “Eee...abang ni kenapa?Dari tadi lagi diam.Muka tu,asyik monyot je.Abang marah dekat saya ke?”Dania meneka.Dia pasti suaminya sedang marahkan dia.
            “Entah,abang tak tahu la pulak perasaan abang sekarang ni macam mana.”
  Hmm,ni mesti hal pagi tadi.Ujarnya dalam hati.
  Dania mencapai tangan suaminya.Dia mengusap lembut tangan kasar itu lalu mencium lembut.
            “Saya minta maaf pasal pagi tadi.Ye saya tahu,sepatutnya saya tak menolak permintaan abang tu.Tapi saya tak suka orang gosipkan saya dengan awak.”
            “Tapi awakan isteri saya.Takpa,nanti kalau diorang mengata dekat awak biar saya je yang jawab.Okay?”
            “Hahaha,ye la tu.”
            “Esok janji pergi kerja dengan abang.”
            “Okay boss!”

DANIA diam ditempat duduk penumpang.Kereta berhenti betul-betul di depan syarikat.Dadanya berdebar-debar.Darah gemuruh menyerbu ke mukanya.Rasanya kalau ada cermin disini pasti dia boleh melihat wajahnya sekarang yang sedang kemerahan.Dia melangkah keluar.
            “Jom!”Farish Iskandar menarik tanganya lalu dirangkul erat pinggang gadis itu.Rasa rimas pula diperlakukan sedemikian.Nampak sangat suaminya sengaja ingin menujuk.Eee...geram betula.
  Mereka berdua melangkah masuk ke ruangan pejabat.Pekerja-pekerja yang sedia menanti kehadiran bos mereka berdiri sambil memberi ucapan selamat pagi.Selalunya ada senyuman dibibir mereka,tapi pagi ni yang ada cuma satu pandangan yang hairan dan terkejut.Tiba-tiba Farish Iskandar berhenti.Dania hairan bercampur malu apabila semua mata memandangnya,pasti pelbagai persoalan bermain difikiran mereka.
            “Apa tengok-tengok?Saya pegang isteri saya tak boleh ke?”Farish Iskandar bersuara.Ingin tergelak  bila melihat semua wajah yang ada disitu.
            “Oh,ya!Jangan lupa datang kenduri saya hujung minggu ni.Kad jemputan belum siap lagi,bila dah siap saya hantar dekat meja korang.”Sambungnya lagi.Dia menarik tangan isterinya lantas pergi dari situ.Dia pasti isterinya tidak senan duduk disitu.Hmm...lantakla orang nak kata apa,yang penting apa yang dia buat ni adalah betul dan tidak menyalahi undang-undang.

P/S:Sorryla lambat update,baru je habis exam.Memang pendekla entry kali ni,minta maaf sangat2...insyaallah,nanti bila ada masa update lagi.

Jgn lupa tinggalkan komen :D

Selasa, 28 Februari 2012

Watak dalam e-novel PRC























Daniel Henney


Sebagai Farish Iskandar

















Nur Fazura

Sebagai Dania
















Adi Putra

Sebagai Razman


P/S:Sebenarnya watak Dania tu tak tau nak letak sapa,so tangkap Fazura je la sebagai Dania.Tapi,kalau ada cadangan ke atau bantahan,just komen atau tulis je dekat shoutbox sebelah ni.

Sabtu, 25 Februari 2012

Pelangi Cinta 2


Bab 2

“APA?”
   Aku terjerit selepas mendengar penjelasan ayah.Macam nak pengsan.Aku tak percaya apa yang aku dengar.Mataku memandang ayah dengan pandangan sayu.Sampai hati ayah buat aku macam ni...Tapi,takkanlah disebabkan aku ni anak dara tua,ayah sanggup ambil keputusan nekad itu tanpa berbincang terlebih dahulu denganku.Tua sangat ke aku ni?
  Zaman moden sekarang ni mana ada orang tua yang menetukan jodoh anak masing-masing.Tapi aku?Entahla.Aku takkan biarkan ia berlaku.Aku taknak kahwin!Taknak!Taknak!Taknak!Sampai mati aku taknak.Kalau aku nak kahwinpun,biarla aku yang cari.
“Sampai hati ayah...”Ujarku dengan nada sedikit geram.
  Malam sudah tua,tapi kami sekeluarga masih belum tidur.Selepas semua tetamu pulang,aku terus mencari ayah dan ibu.Nampaknya mereka sudah lama bersedia,cuma aku saja yang masih belum.Ini semua gara-gara suprise ayahla.Memang kejutanpun!Nasib baiklah aku tiada penyakit jantung,kalau tak dah lama aku jadi arwah..
“Ayah,kenapa ayah buat Ana macam ni hah?Takkanlah disebabkan tu saja,ayah sanggup ambil keputusan nekad.”
  Semburku lagi.Tapi ayah masih mendiamkan diri.Tenang.Sikap tenang ni lah yang membuatkan aku tidak duduk diam.Mundar-mandir aku di ruang tamu.
“Cakaplah ayah...”Desakkku lagi.Akhirnya ayah berdiri.
“Ayah lakukan semua ni untuk kebaikkan Ana jugak.”Bicara Encik Abdullah lembut.
  Aku memandang ibu yang sejak tadi hanya mendiamkan diri.Dia berdiri disamping abah.Ibu,tolong Ana.Please!Ana taknak...
“Bu...”Seruku seraya memandang wajah lembut ibu.Tapi ibu hanya tersenyum.Tidak menunjukkan wajah resah sepertiku.
“Betul cakap ayah tu.Ini semua untuk kebaikkan Ana juga.”
  Kebaikkan apa?Merana lagi adala.Terseksa tahu bila kita dah jadi tunangan orang.Hati dan perasaan kita kena jaga dan ada batasnya.Tapi hati aku dah terpaut pada seseorang.Nak buat macam mana ni???
“Tapi Ana tak sedia lagi.”Lemah saja suaraku.Selemah tubuhku.
“Ana ada masa lagi nak.Tiga bulan Ana bertunang,lepas tu Ana kahwinla.Dalam tempoh tu bolehla Ana ambil masa untuk menyiapkan diri.”Ibu mengelus lembut rambutku.
  Ibu cakap senangla,sebab bukan yang nak kahwin.Aku mengeluh.Aku tahu,jika ayah kata hitam,hitamlah jugak keputusannya.Tapi aku tak boleh terima.Menyeksakan otak betulla fikirkan hal ni.
“Tapi...”
“Takdak tapi-tapi lagi.Ayah dah buat keputusan.Ana kena kahwin juga.Faham!”Ujar Encik Abdullah tegas.
  Aku terkejut bila mendengar ketegasan suara ayah.Mataku sudah mula bergenang dengan air mata.Dah menangis ni.Sabar,sabar.Aku memandang ayah dengan penuh mengharap.Mengharap simpati yang pasti tidak akan berpihak padaku.Huhuhu,akhirnya air mata yang aku cuba tahan dari turun,akhirnya turun dengan derasnya.
“Ayah tolonglah,Ana taknak.”Rayuku.Aku melutut dihadapannya.
“Dahla Ana.Dah lewat malam ni,pergi masuk tidur ya?Lagipun mesti Ana penatkan.”Jawab ibu lembut.
  Aku memandang ayah.Dia tidak mahu melihatku.Mungkin tidak sanggup melihat aku terus merayu padanya.Seumur hidup aku,inilah kali pertama aku merayu bersungguh-sungguh sambil menangis.Aku menarik nafas.Sesak dadaku.Aku bangun dari terus melutut dihadapan ayah.Akhirnya aku beralah juga.Kakiku mula mengorak langkah meninggalkan mereka berdua di ruang tamu menuju ke bilikku.

PINTU bilik dihempas kuat.Geram!Geram!Geram!Tadi didepan ayah aku tidak boleh menunjukkan perangai aku yang satu ini.Kini aku bebas.Semua barang yang berada di atas meja,habis menjadi mangsaku.Bertaburan barang-barang kesayanganku di atas lantai.Aku menghempaskan tubuhku d iatas katil.Aku menangis sepuas-puas hati,kemudian aku menekupkan wajahku dengan batal dan menjerit sepuas hati.
  Tidak puas dengan itu,aku menghantukkan kepalaku diatas tilam.Air mataku terus mengalir bagaikan air terjun.Hatiku menangis pilu.Aku tidak sangka ayahku sanggup membuat aku sebergini.Apa salahku?Hmm,mungkin inilah takdirku.Aku hanya mampu berserah kepada-Nya.Tapi,aku tak boleh menerima takdir ini.Astafirullah...berdosa!
  Akhirnya aku tertidur selepas dua jam bermonolong sendirian.Tidur dengan linangan air mata yang terus mengalir.Sesekali tidurku terganggu dengan mimpi yang aneh-aneh.Dalam hati aku berharap,hari yang aku lalui hari ini adalah satu mimpi ngeri yang tidak pernah akan aku lalui lagi.

KRING!KRING!.Bunyi jam loceng mengejutkan aku dari tidur.Aku bangun sambil menggosok-gosok mata.Rambutku yang panjang mengurai kusut.Mungkin semalam aku tidur terlalu buas.Aku memandang jam loceng tersebut.La...baru pukul 7.00 pagi.Awalnya!Nasib baiklah hari ni aku ‘cuti’,kalau tidak,terbabas jugaklah subuh aku.
“Arghh.”Aku menguap sambil mengeliat hingga bunyi semua tulang.
  Isy,nak sambung balik tidurlah.Awal lagi.Mengantuk sangat ni.Aku kembali merebahkan tubuhku.Huh,lega!Tapi...
“Ana!Bangun!...”Jerit ibu dari luar bilik.Macam tahu-tahu aja aku nak tidur semula.Mungkin dia juga terdengar bunyi deringan jam loceng.
  Ala,ibu ni.Kacau daun ajala.Baru nak sambung mimpi,dah ganggu.Aku tidak endahkan laungan ibu.Aku kembali menyambung tidurku.Tapi tidurku terganggu dengan tangan ibu yang mengoncang-goncang tubuhku supaya bangun.
“Bertuah punya budak!Hai Ana,bangun cepat!Sekejap lagi mak mentua kamu nak datang.”Jawab ibu lancar.Tangannya masih memegang bahuku.
  Mataku terbuka luas.Mak mentua?Arghh,itu semua bukan mimpi,tapi betul-betul.Aduh!Kenapalah ini semua bukan mimpi?Sedih betulla...
“Hmm...”Aku mengeluh.Ibu mendengar keluhan ku.
“Mengeluh pulak budak ni?Dah-dah,cepat bangun,bersiap.”
  Ibu menarik tanganku supaya cepat bangun dan pergi mandi.Aku akur,malas hendak melawan.Kalau ikutkan hati,ingin saja aku menarik selimut dan menyambung semula tidurku.Tapi akukan anak tunggal dia,perempuan pulak tu.Tak baik melawan,nanti dicop anak kurang ajar pulak!
“Ya la,ya la.”
  Aku melangkah malas menuju ke bilik air.Ibu hanya tersenyum sambil mengeleng-gelengkan kepalanya melihat kerenahku.Macam budak-budak!Selepas itu,dia terus keluar dari bilik.Mungkin ke dapur untuk menyiapkan sarapan.

AKU memandang penampilan diriku di cermin.Pagi ini,aku memakai baju kurung berwarna biru laut.Sesuai dengan kulitku yang cerah.Haala kan,mestilah nak kena berpakaian sopan sebab bakal mak mentua aku nak datang.Tapi rimas lah pulak!Macam nak tukar aja baju pakai seluar dan t-shirt aja.
  Sabar Ria,sabar!Hari ni je.Hmm...agak-agak muka tunang aku macam manala?Hensem ke?Gemuk ke?Kurus cikeding ke?Isy,tapi kalau dapat yang kuruspun takpa,sebab senang sikit aku nak buli dia.Hahaha,jahatnya aku.
  Selepas setengah jam berlalu,barulah aku turun ke bahagian bawah rumah dua tingkat aku ni.Mak mentua dan bapa mentuakupun sudah sampai.Ibu dan ayah turut berada di ruang tamu rumah.Aku mengamati wajah separuh abad itu.Aik!Macam kenal aja.Tapi di mana ya?Tanpa sedar,aku mengurut-urut daguku.Sedang berfikir.
“Ria.”Sebut lelaki itu.
  Hah,dia?Uncle ni buat apa dekat sini?Inilah lelaki yang pernah aku tolong.Ketika itu,tayar keretanya pancit.Kebetulan aku berada disana dan ternampak akan dia.Lalu aku menghulurkan pertolongan untuk membantunya menukar tayar spare sementara untuk menukar tayar yang baru.Pada mulanya dia menolak,tapi aku tetap berkeras untuk membantunya.Mungkin dia melihat aku seorang gadis.Maklumlahkan,perempuankan lembut!
“Ana,salam.”Tegur ibu,sekali gus menyedarkan aku dari kenangan lalu.Aku tersenyum,lalu menghulurkan tangan untuk bersalam dengannya.Kemudian aku bersalam dengan bakal ibu mentuaku.
“Masih ingat dengan uncle?”Tanya lelaki itu.
  Aku angguk sambil tersenyum.Gembira dengan pertemuan kali kedua ini.
“Inilah bapa mentua kamu,Ana.”Sebut ibu.
  Aku tergamam,tak berkelip mataku memandangnya.Biar betul?Lelaki ni ke bapa mentua aku?Tapi macam mana dia tahu aku tinggal dekat sini?Ni yang pelik ni.
“Er...”Aku gugup.
“Sebenarnya,sejak uncle jumpa Ria haritu,uncle dah tertarik dengan perwatakkan Ria.Sebab tulah semalam uncle ambil keputusan untuk hantar rombongan meminang untuk anak uncle.”Jawab lelaki itu tenang.
  Aku ternga-nga dengan penyataan bapa mentuaku.Tapi bila cubitan ibu singgah dibelakang paha aku,barulah aku tersedar.Uncle,kenapalah uncle buat macam tu?Saya ni manala nak sedia lagi.Takkan uncle tak nampak saya macam mana hari tu.Macam jantan!
“Betul tu Ria.Lepas je papa kamu ni cerita dekat mama,cepat-cepat mama suruh dia pergi cari rumah kamu.Nak masuk meminang!”
  Sampuk ibu mentuaku riang.Ibu dan ayahku ketawa.Manakala bapa mentuaku hanya tersenyumSopan la sikit!Aku mengeluh dalam hati.Kenapalah nasib aku macam ni?Bertunang disebabkan budi sendiri!Haiyo,pening-pening.
“Er...terima kasih la uncle.”Ucapku perlahan.
  Terima kasih?Untuk apa?Oh ya,aku kenala berterima kasih dekat dia sebab dah menyelamatkan aku dari menjadi anak dara tua.Aku menghadiahkan senyuman yang tidak ikhlas kepada ibu dan bapa mentuaku.Nampaknya mereka terlalu gembira,begitu juga dengan orang tua aku.Tapi aku tak bahagia.
  Huhuhu,takpa-takpa.Berkorban apa saja untuk membahagiakan kedua orang tuaku.